Om Le Mans
Hvad er Le Mans?
Le Mans er en lille by et par hundrede kilometer sydvest for Paris.
Byens
navn sættes i forbindelse med 24 timers racerløbet, der hvert år siden 1923
(med undtagelse af 1936 og perioden 1940-1948) er blevet afholdt udenfor byen.
Et løb. der lige siden starten, er regnet som et af verdens hårdeste og mest
prestigefyldte racerløb, og som derfor, for de fleste kørere, står som det
ypperligste at vinde - ja, endda bare at gennemføre.
Løbet afholdes et stykke udenfor Le Mans by, og foregår på 2/3 offentlig
vej, der denne ene gang om året afspærres til formålet. Den sidste 1/3 er
fast racerbane - Bugatti-banen - som året igennem bruges til almindelige
racerløb.
Da så stor en del af Le Mans banen er offentlig vej, er banens
beskaffenhed ikke som racerbaner er flest: Daglig kørsel med lastbiler laver
små fordybninger i asfalten, de hvide midterstriber, der i regnvejr bliver
spejlglatte og landskabet, der giver vejen naturlige niveauforskelle.
Ingredienser, der hvis det var en Formel 1-bane, ville umuliggøre afholdelse af
racerløb.
En løbsweekend:
Racerløbet afholdes 2. eller 3. weekend i juni måned, men forud for selve
løbsweekenden er der sket meget:
Først skal der udvælges de biler, der må være med i løbet. Det foregår
ved at de teams, der ønsker at deltage, udfylder en tilmeldingsblanket og
sender den til ACO (Automobile Club de l´Ouest), der arrangerer løbet. De
udvælger et antal biler, der deltager i en testkørsel i april eller maj
måned, og herudfra udvælges de 56 biler, der får lov til at komme til start.
Mandag og tirsdag før løbsweekenden er de udvalgte biler samlet inde i Le
Mans by, hvor dommere gennemgår bilerne og godkender dem til løbet (den
såkaldte scrutineering).
Onsdag og torsdag er der tidskørsel på banen, hvor bilerne henholdsvis skal
køre om startplaceringen i løbet, men også bruge tid på at få bilen
justeret ind til banen. Tidskørslerne er placeret først på aftenen, så
halvdelen af tiden foregår i dagslys, mens den anden halvdel foregår i mørke.
Det er for, at kørerne har mulighed for at vænne sig til at kører race i
bælgmørke, samt for at arrangørerne kan se, om kørerne i det hele taget er i
stand til at køre efter mørkets frembrud.
Fredag er hviledag for kørerne. Pitten er åben for publikum, og man har som
tilskuer mulighed for at komme helt tæt på bilerne. Fredag aften præsenteres
kørerne inde i Le Mans by, hvor de enkelte teams kørere bliver kørt rundt i
byens gader i veteranbiler, og publikum kan få autografer og billeder af deres
favoritter.
Lørdag starter med at bilerne kører warm-up om formiddagen, for lige at
tjekke teknikken af en sidste gang. Indtil løbsstart kl. 15.00 er der
forskellige supportløb på banen, så publikum bliver godt underholdt. Inden
kørerne gør klar til start, præsenteres de en sidste gang på
start-mållangsiden, og herefter kravler den startende kører i hvert team ind i
bilen, spænder sig fast og venter på at klokken skal blive 14.54, hvor
pace-car´en leder bilerne rundt på banen til den flyvende start præcis kl.
15.00.
Når starten er gået, går der præcis 24 timer før det ternede flag
falder. I løbet af disse 24 timer gælder det for de enkelte teams om at få
deres bil rundt på den 13,6 km lange bane så mange gange som muligt.
Når klokken atter bliver 15.00 søndag eftermiddag, findes vinderen: Den bil
der har tilbagelagt den længste distance over de 24 timer. Selv efter ét helt
døgns hårdt race er det flere gange blevet til tætte afslutninger, hvor
spændingen er bevaret helt frem til flaget falder.
>> Tilbage til Information