PROFIL INFO HISTORIE GALLERI LINKS KONTAKT
 

Om Le Mans


Hvad er Le Mans?

Le Mans er en lille by et par hundrede kilometer sydvest for Paris. 

Byens navn sættes i forbindelse med 24 timers racerløbet, der hvert år siden 1923 (med undtagelse af 1936 og perioden 1940-1948) er blevet afholdt udenfor byen. Et løb. der lige siden starten, er regnet som et af verdens hårdeste og mest prestigefyldte racerløb, og som derfor, for de fleste kørere, står som det ypperligste at vinde - ja, endda bare at gennemføre.

Løbet afholdes et stykke udenfor Le Mans by, og foregår på 2/3 offentlig vej, der denne ene gang om året afspærres til formålet. Den sidste 1/3 er fast racerbane - Bugatti-banen - som året igennem bruges til almindelige racerløb. 

Da så stor en del af Le Mans banen er offentlig vej, er banens beskaffenhed ikke som racerbaner er flest: Daglig kørsel med lastbiler laver små fordybninger i asfalten, de hvide midterstriber, der i regnvejr bliver spejlglatte og landskabet, der giver vejen naturlige niveauforskelle. Ingredienser, der hvis det var en Formel 1-bane, ville umuliggøre afholdelse af racerløb.

 

En løbsweekend:

Racerløbet afholdes 2. eller 3. weekend i juni måned, men forud for selve løbsweekenden er der sket meget:

Først skal der udvælges de biler, der må være med i løbet. Det foregår ved at de teams, der ønsker at deltage, udfylder en tilmeldingsblanket og sender den til ACO (Automobile Club de l´Ouest), der arrangerer løbet. De udvælger et antal biler, der deltager i en testkørsel i april eller maj måned, og herudfra udvælges de 56 biler, der får lov til at komme til start.

Mandag og tirsdag før løbsweekenden er de udvalgte biler samlet inde i Le Mans by, hvor dommere gennemgår bilerne og godkender dem til løbet (den såkaldte scrutineering).

Onsdag og torsdag er der tidskørsel på banen, hvor bilerne henholdsvis skal køre om startplaceringen i løbet, men også bruge tid på at få bilen justeret ind til banen. Tidskørslerne er placeret først på aftenen, så halvdelen af tiden foregår i dagslys, mens den anden halvdel foregår i mørke. Det er for, at kørerne har mulighed for at vænne sig til at kører race i bælgmørke, samt for at arrangørerne kan se, om kørerne i det hele taget er i stand til at køre efter mørkets frembrud.

Fredag er hviledag for kørerne. Pitten er åben for publikum, og man har som tilskuer mulighed for at komme helt tæt på bilerne. Fredag aften præsenteres kørerne inde i Le Mans by, hvor de enkelte teams kørere bliver kørt rundt i byens gader i veteranbiler, og publikum kan få autografer og billeder af deres favoritter.


Lørdag starter med at bilerne kører warm-up om formiddagen, for lige at tjekke teknikken af en sidste gang. Indtil løbsstart kl. 15.00 er der forskellige supportløb på banen, så publikum bliver godt underholdt. Inden kørerne gør klar til start, præsenteres de en sidste gang på start-mållangsiden, og herefter kravler den startende kører i hvert team ind i bilen, spænder sig fast og venter på at klokken skal blive 14.54, hvor pace-car´en leder bilerne rundt på banen til den flyvende start præcis kl. 15.00.

Når starten er gået, går der præcis 24 timer før det ternede flag falder. I løbet af disse 24 timer gælder det for de enkelte teams om at få deres bil rundt på den 13,6 km lange bane så mange gange som muligt.

Når klokken atter bliver 15.00 søndag eftermiddag, findes vinderen: Den bil der har tilbagelagt den længste distance over de 24 timer. Selv efter ét helt døgns hårdt race er det flere gange blevet til tætte afslutninger, hvor spændingen er bevaret helt frem til flaget falder.



>> Tilbage til Information